søndag 16. mai 2010

17.mai!

Ja, da er det blitt lille 17.mai! I morgen er det på med finstasen, frem med flagg, og tid for å strømme ut i gatene. 17.mai er jo feiring av nasjonaldagen vår. Vi tenker jo grunnloven, Eidsvoll og 50-og-noe-menn. Det er jo også Bjørnson som dukker opp i tankene da man tenker 17.mai. Det var jo nettopp han som gjorde dette til en feiring, og spesiellt en feiring tilpasset barna! Vi skal være ute hele dagen, spise is og pølser. Drikke brus, rope, synge, leke sammen. Familiene samles, naboer, venner og kjente treffes. Det er rett og slett en gledens dag! Ooo, lykke! Det er på nettopp slike dager man merker at man ikke har noen som skal pyntes opp, øve på sanger og hurrarop med, rekke tog og samlinger med, fortelle at dette er dagen da du kan spise så masse is du orker til, vise frem til kjente og ukjente med stolthet i blikket. Ja dette er en slik dag da det merkes at man ikke har barn. Ingen som skal rekke ditt eller datt, ingen som legger seg med magen full av sommerfugler hos oss i kveld. Men heldigvis har vi jo nieser og nevøer, vi har jobb og familie. Vi får jo ikke noe tilknyttning til stedet vårt, men vi kler på oss finstasen, tar på oss *vi-er-lykkelige-maskene* og går ut i verden og feirer landet vi bor i. Jeg skal gå i toget med skolen der jeg jobber på formiddagen, så drar vi og ser på de nest minste i familien som skal gå i tog, og vi blir med på feiring på dems skole. Og tilslutt samles vi med familie for en deilig middag på restaurant:) Fordelen med å ikke ha barn, er at jeg får masse tid til å ta bilder. Jeg liker veldig å ta bilder, men David pleier å syns at det blir litt masse, og at det går utover det sosiale til tider. Men så er det kanskje også for å slippe å forholde seg til en utilpass sosial setting? Tror uansett jeg skal huske å lade batterier, og at det blir MASSEVIS av bilder i morgen! Mange vil kanskje komme på haugevis av andre positive sider ved å ikke ha barn på slike dager, men jeg ser på alle de listene som noe jeg har lyst til. Jeg VIL slite med å få vekk ketchupflekker fra barnebunaden, jeg VIL forklare i en uke etterpå hvorfor man ikke kan spise like masse is hver dag, jeg VIL bli dratt hit og dit for å se på biller og flagg, jeg VIL jeg VIL jeg VIL! Og om ikke lenge skal jeg få lov, og jeg skal tilogmed få lov å bite i meg alt" det jeg har skrevet her om enda fler år. Men jeg tror nok at alle foreldre (som faller inn under "normale") kan med hånden på hjerte skrive under på at de ville heller forklare en ting hundre ganger, høre på et "evig" mas, vaske, stryke og sukke over klær, enn å aldri ha barn. Så hemmeligheten må være å glede seg over, og elske maset og jobben med det å ha barn:)
HURRA FOR 17.MAI!!!

4 kommentarer:

  1. Gjett om jeg skal nyte "maset" denne 17. mai! Og samtidig sender jeg et ønske ut i universet om at neste 17. mai blir hektisk og travel for dere også. ;)

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner veldig godt hva du skriver. Selv om jeg blir så sint så sint som jeg aldri trodde jeg kunne bli noen gang. Så ville jeg aldri vært det foruten. Men snart er det din tur også. Du kan få lov til å tørke vekk ketchupflekkene fra klærna mine der jeg løper etter Sebastian med Lukas på armen. Hehe
    Gleder meg til å feire dagen med dere i morgen. Og JEG synes det er en positiv ting jeg da, vi kan feire dagen sammen, enn så lenge. Plutselig så skal dere feire for dere selv. Så jeg tror nok vi må få til en fast tradisjon med å iallfall treffes på kvelden. Glad i deg verdens beste lillesøster. Som jeg gleder meg veldig til skal få lov til å tørke ketchup av sine egne barn, snart lillejenta mi.

    SvarSlett
  3. 17 mai er på mange måter barnas dag, de går i tog og har masse morro. Dere har noe å glede dere til, og det gjør vi også som besteforeldre. sees imorgen

    SvarSlett
  4. Jeg forstår deg godt, og ja, jeg tar heller imot maset, blir stresset, og flyr fra tog til tog for at alle skal få delta i sine tog enn å være foruten disse to trollene.
    Jeg gleder meg sånn til dere får deres eget lille troll, Linda og David. Dere blir så utrolig gode foreldre, det er jeg riiimelig sikker på ;o) Og er det en ting dere har plenty av så er det oppspart kjærlighet!!
    Vi satser knallhardt på at dere har deres eget lille troll 17.mai neste år, eller ihvertfall dobbelt opp med julegaver neste jul;o)

    Håper vi får til å treffes snart...som vi har sagt så mange ganger...

    Hils David!!

    Hilsen fra Anette og TM

    SvarSlett